Как може изкуствения интелект да повлияе на индустрията “Човешки Ресурси”?

Философите и учените изучават разума и разсъжденията на хората толкова дълго, колкото можем да си спомним. Нашата страст към знанието винаги ни води към въпроса: „Как можем да използваме това, което сме научили за себе си, за да подобрим живота си?“

Върнахме се на този въпрос скоро след появата на изкуствения интелект (ИИ), създаден, за да наподобява собствената ни интелигентност. Тази технология обещава да подобри всеки аспект от човешкия живот, особено в областта на бизнеса. Взаимодействието на човешката и машинната интелигентност се наблюдава най-добре в отделите ни за човешки ресурси, където въздействието на тази нова технология може да подобри ежедневното набиране, оценяване, наемане и управленски практики и т.н.

Технологията на ИИ ще остави ли служителите в сферата на човешките ресурси без работа? ИИ обещава да трансформира отдел „Човешки ресурси“, но ще бъде ли само разширяване на технологията, предлагайки революция на ключови отговорности в областта на човешките ресурси?

Представете си ситуация в подбора на таланти, когато наемате един гладко говорещ (словоохотлив) служител, който трудно спазва първоначалното обещание. Хората не са имунизирани от това да правят грешки в решенията си. ИИ обещава да усъвършенства този процес, като разчита повече на аналитичната обработка на данните. Технологията за ИИ е имунизирана срещу стереотипите и влиянията, които могат да окажат върху резултата от скрининга на кандидатите расата, полът или етническата принадлежност. От друга страна, ИИ не може да замени способността на хората да усещат отношението на кандидатите и да оценяват личностните умения, които са също толкова важни, колкото техническите.

Най-времеемката процедура на отдел „Човешки ресурси“ е преминаването през терабайти от данни, като автобиографиите на кандидатите и социалните им профили. Поради това, специалистите по човешки ресурси понякога не преглеждат детайлно информацията, за да свършат работата навреме, което води до пукнатини в процедурите за набиране на персонал. Това може да постави грешните хора на грешното място в компанията и може да доведе до ненужни разходи за повторно извършване на процеса на наемане. Този проблем може да се изчисти благодарение на аналитичната способност на ИИ, която му позволява да преглежда огромно количество данни за няколко кандидати едновременно. Доколкото ИИ може да съкрати процеса и може да бъде в чудесна помощ за хората, отново ще е нужно наемащите мениджъри да преглеждат крайните резултати, така, както и когато хората са били пресявани от служителите на човешки ресурси.

През повечето време служителите имат въпроси, на които отдел „Човешки ресурси“ трябва да отговаря. Това може да отнеме време и дори на моменти да бъде изтощително, но технологията ИИ може да премахне тази задача от нашия работен ден. Сега чрез chatbots, компаниите могат да записват често задавани въпроси, които служителите могат да имат. По този начин, вместо да питат специалистите от човешки ресурси, служителите ще могат да се обърнат към chatbot и по този начин ще спестят много време на хората в отдела за да се съсредоточат върху по-важни задължения. ИИ обещава да подобри много живота ни, но ще бъде ли в състояние да премахне човешкия аспект? Има ситуации, в които човешките отношения са толкова уникални, че не могат да бъдат програмирани предварително. В тези случаи само истинският човек може да отговори правилно на въпросите.

Времето, спестено от това, че ИИ се справя с някои ежедневни задачи, може да се измерва в дни или дори месеци, а специалистите по човешки ресурси могат да използват това време за интервюта на живо, shortlisting, анализ на изпълнението и много други задачи.

ИИ със сигурност може да направи подобрения в ежедневните рутинни процеси, но ще бъде ли в състояние изцяло да замени хората?